2011. november 9., szerda

Hiper- über- szakértők világa

Csak kapkodom a fejem. Hogy ma már mindenki szakértő?

A szakértőség kérdését egyszer már tárgyaltam, itt csak röviden a nézetemről:
számomra a szakértő olyan, aki tanulta azt a valamit, évek óta dolgozik a szakmában, cikkeket ír róla, esetleg oktat is másokat, folyamatosan képzi magát, lépést tart a világgal.

Én nem tudom szakértőnek elfogadni azokat, akik tegnapelőtt kitalálták, ezzel fogok foglalkozni, csináltak egy honlapot, majd ma kiírják a honlapjukra, hogy milyen szakértők.

Arról ne is beszéljünk, milyen szakértők vannak ma!:-)
A látogatottsági szakértő még hagyján, de van kapcsolattartási meg kapcsolatnövekedési szakértő is. Ma már mindenki kitalálhat magának valamit, amiben szakértőnek hirdeti magát.
Lassan a 10 millió szakértő hazája leszünk, vagy ha nem, az csak azért lesz, mert ennél kevesebben vagyunk...

Lehet, nekem is ki kellene írnom, milyen szakértő vagyok? (Nekem az orromra koppintottak a hivatalban, amikor a szakértőség felől érdeklődtem, és az írás elején levő dolgokat kérték rajtam számon tételesen, rákérdezve a szakmai konferenciákon történt előadásaimra is.)

Az viszont biztos, hogy a magukat nagy hanggal szakértőnek nevezők egészen kicsi része az, aki valóban szakértő, vagyis szakértői tevékenység végzésére feljogosított személy.

Ha elgondolkozok ezen, azt mondom, akkor maximum egy szakmában specialistának nevezhetnék magukat, feltéve, ha valóban kitanulták azt a szakmát. Igaz, amikor sok helyen nem kell szaktudás a munkakörök betöltéséhez, akkor nem várhatom el magukat eladni akaró vállalkozóktól, hogy szerények legyenek.




2011. november 8., kedd

Indigóvállalkozás

Azokat a vállalkozásokat nevezem indigóvállalkozásoknak, melyek egy az egyben átvesznek másoktól mindent. Na jó, a honlapjuk más.
De a szöveg, a szófordulatok, a témák, a hírlevelek tartalma, sokszor szövege, a témák sorrendje, és még sok egyéb ismerősnek tűnik, ha indigóvállalkozóval találkozok.
Ugyanazt javasolja, ugyanazzal az indokkal, van, hogy még a sztori is ugyanaz.

A másolás jó dolog? Mondhatni az a baj, hogy mi túl kicsi ország vagyunk, és itt mindenki ismer mindenkit! (Persze nem ismer, én is tudom.)
Aki egy témában kutakodik, az megtalál egy csomó oldalt, ami pont az ő kérdésére ad választ.
Elkezdi ezeket olvasni. Egy idő után észreveszi, hogy jaj, már ezt olvastam. Aztán egy másik helyen is ugyanaz a szöveg. Aztán kiderül, sok helyen szóról szóra ugyanaz van.
Így értem a mindenki ismer mindenkit. Ha speciális dologra keresek megoldást, akkor elég kevés honlapot kell végig bogarásznom, így hamar feltűnik, ha ismétlődnek a dolgok.

Az még hagyján, ha egy termék leírása ugyanaz, hiszen azt adhatja a gyártó, kötelező jelleggel használandó szövegként. Még a termékfotó is rendben. De amikor egy magát új ötlettel rendelkezőnek, eredetinek mondó oldalról derül ki, szóról szóra másolt le oldalakat egy másik honlapról, akkor azért felháborodok.
Igaz, nem mindenki veszi észre a másolást, és a másolót nem érdekli az olvasók felháborodása.

Azt kell elhinni, hogy nem lehet mindent lemásolni.
Ha maradok az online vállalkozásoknál, akkor itt főként arról van szó, valamilyen szolgáltatást nyújt, amihez nem kell jelen lenni, vagy valamilyen letölthető anyagot árul.
Most arról nem is beszélek, hogy egy anyag teljes mértékben történő lekoppintása mit is jelent, itt csak néhány egyéb dologról ejtek szót.

A stílus. A stílus maga az ember. Mindenki más, mindenkinek megvan a maga stílusa. Igaz, a neten nem látni, milyen az, akinek az írását olvassuk, de mégis igaz az, hogy ami az egyiknek jól áll, a másiknál már furán hat.

Egy példa, a való életből, ennek az illusztrálására. Egyik kedves kollégám mindig "Kedves fiatal barátom" -mal szólította meg a diákokat. Ő hatvan év körüli, őszes hajú úriember volt abban az időben. Senki sem furcsállta ezt a megszólítást.
Ezt nem mondhatta volna egy nő. Se idősebb, se fiatalabb. Furcsán néztek volna rá, ha kedves fiatal barátomnak nevezi a tanítványokat.

Mindenkinek meg kell találnia az egyéni stílusát, már csak azért is, mert ekkor könnyebb megírni egy anyagot is, és a vevőkkel való kommunikáció során ráismernek, igen, ő az, az ő írását szoktam olvasni.

Aki úgy gondolja, egyszerűbb lemásolni valamit, mint gondolkodni rajta, és a rögös utat végigjárni, annak az is jusson eszébe, előbb-utóbb a vevői megtalálják az "eredetit".

Ez kb. olyan, mint amikor feleléskor valakinek lesúgják az anyagot. Csak bele ne kérdezzen a tanár!
Itt úgy mondhatnám, csak nehogy megkérdezzünk valamit, mert zavarba hozzuk az indigóvállalkozónkat.

2011. november 7., hétfő

Háttér

Itt az online vállalkozásba vágó emberek családi és baráti hátterére gondolok.

Ha már volt vállalkozási ötlete, akkor azt hogyan fogadták közeli hozzátartozói?
Ha örültek, és együtt gondolkodtak, biztatták, majd a megvalósításból is kivették a részüket, akkor Ön a nagyon szerencsés és nagyon irigyelt vállalkozók közé tartozik.

Bizony, a többséget nem lelkesítik, hanem inkább lebeszélni akarják.
  • Miért nem keresel rendes állást?
  • Miért nem akarsz valami normális dologgal foglalkozni?
  • Ki fogja ezt tőled megvenni?
  • Neked az úgyse sikerülhet!
  • Kevés vagy te ehhez!
  • Ne ábrándozz, úgyse fog sikerülni!
  • Ne kezdj bele, úgyis be fognak csapni!
Ilyen, és ehhez hasonló kedves, biztató szavakat lehet kapni a rokonoktól. Esetleg még a későbbiekben konkrétan rá is kérdeznek a bevétel nagyságára, hogy megismételhessék a fentieket.

Mit lehet tenni, ha a család,a  közeli ismerősök inkább lebeszélni akarják? Keressen inkább "rendes" munkát? Ne beszéljen senkinek a dolgairól? Mi a megoldás?

A megoldás nem olyan, mai mindig és mindenkire egyformán érvényes. Lehet, hogy egy idő után a családnak megtetszik az ötlet, lehet, hogy nem.
Megoldás lehet az, ha keresünk hasonló, csetlő-botló vállalkozókat. Olyanokat, akikkel meg tudjuk beszélni a gondokat, akiknek hasonló problémái vannak. Akik viszont nem jelentenek konkurenciát, mert ugye nem az a cél, hogy a kevés ügyfelünknek új szolgáltatót, kereskedőt keressünk.

 Gyakran hallani olyat, hogy barátkozz olyanokkal, akikhez hasonlítani akarsz. Igen, ez tök jó mondás, csak azok is azokkal akarnak barátkozni, akikhez hasonlítani akarnak. Ezt a részt elfelejtik elmondani. Ne gondoljuk, hogy a magunk egyszemélyes, alakulóban levő, vagy létező, és akár még sikeresnek is tartott vállalkozásával partnerek leszünk egy több száz fős vállalkozás első számú vezetőjének, vagy tulajdonosának. A nagyobbakról ne is beszéljünk.
Még azoknak sem leszünk partner, akik egy 10-50 fős vállalkozásban érdekeltek.

Ha egyszemélyes vállalkozásom van, akkor nekem a hasonló nagyságú vállalkozásokat kell keresnem. Hasonló gondokkal küzdünk, hasonló a nagyság, a megoldandó feladat.

Válasszunk háttérnek hozzánk hasonló vállalkozókat. Beszéljünk velük a gondjainkról, a kérdésekről, a kételyekről. Arról is, mibe vagyunk sikeresek. Egymást támogatva könnyebb lesz.
A család támogatását nem pótolja, de gondoljunk arra, a család is kívülről szemléli a vállalkozásunkat, nem ismeri, milyen nehézségeket kell leküzdeni.

2011. november 4., péntek

Milliomos leszek

A cím nem arra utal, hogy itt jön a milliomossá válás receptje, aki erre számított, fordulhat is vissza, ne vesztegesse az idejét.

Ez a cím csak arra utal, hogy sok helyen lehet hasonló szöveggel találkozni, amikor valaki valamit el akar adni nekünk. Sokszor ingyenes tájékoztatásnak indul, de hamar kiderül, hogy ingyen nem jutunk a nagy titok birtokába, ahhoz bele kell nyúlni a pénztárcába, és meg kell venni az oldalon hirdetett nagyszerű, forradalmi újdonságot tartalmazó, rettentően sikeres terméket.

Papíron, ceruzával is kiszámolhatjuk, hogy az ilyen módon hirdetett ötlet mennyit hozhat a konyhára.
Ha minden ilyen címen hirdetett dolog ennyire jól jövedelmezne, akkor már csak milliomosok lennének, illetve akkor a "titkot" nem árulnák az eredetihez(?) képest mélyen leszállított áron.

Ez valahogy hasonlít ahhoz, amikor mlm cégek szervezőemberei akarnak meggyőzni minket arról, hogy ha beszervezünk 2-3-4 embert, és azok is természetesen 2-3-4 embert, majd azok is, akkor mi már hamarosan havonta százezreket kaszálunk. És ehhez mennyire kevés az, amit ezért tenni kell.
Azt hiszem, az elmúlt 20 évben már mindenki hallott nem is egy ilyen szöveget.
Kiszámolta már, mennyire veheti komolyan ezt a számolást?
Nem kell magas matematika hozzá, csak arra kell gondolni, na jó, de mi van akkor, ha az én 2-3-4 emberem nem hoz újabb 2-3-4 embert, hanem teszem azt csak egyet. Vagy egyet sem. Máris borul a szépen felépített terv.
Erre persze az a válasz, újabb lábakat kell indítani. Igen, de kivel? Ugye, ismerős?

Azt mondjuk nem is említettem, hogy ha rákérdezünk egy "direktor" vagy "igazgató" pozícióban levőre, hány embere van, büszkén vág rá néhány százas számot, vagy még magasabbat. Ha erre azt mondom neki, na, ez szép, akkor a havi jövedelem olyan félmillió? Nem szerény mosolygás szokott lenni a válasz, hanem megdöbbent arc: "Hogy lenne annyi? "

De itt nem az mlm-ről van szó, ez a kis kitérő csak azért volt, hogy bemutassam, nem egy olyan terület van, ahol a milliomossá válás könnyű útját mutatják meg nekünk, azzal a kis gonddal, hogy az illető nem tudja bemutatni ehhez azokat a milliókat, melyeket már ezen a módon maga is megszerzett.

Lehet, milliós üzleteket szerezni, milliós bevételre szert tenni, de az nem a vállalkozás beindítása utáni első két hónapban lesz. (Ez nem azt jelenti, hogy utána azonnal!:-))

Egyet ne feledjünk! Ha van egy jó termékem, és bejön egy tízezer darabos megrendelés holnapra, teljesíteni tudom?

Ha szolgáltatok, és én egyedül vagyok a cég, akkor nem nehéz kiszámolni, hogy soká leszek milliomos. Ugye egyszerre csak egy helyen tudok jelen lenni, és egy helyen tudok dolgozni.
Az online vállalkozás kicsit más, mert ha a termékem egy olyan dolog, amit letöltenek, vagy ha fizikai termék, és rendelkezésre áll belőle jó sok valahol, akkor ki tudom elégíteni a vásárlók hadának igényeit. Itt már csak az a kérdés, jön-e a vásárlók hada.

Az online munkavégzésnél sem kell attól tartanunk, hogy a jövő hónapban már nem tudjuk, mire költsük azt a rengeteg pénzt, amit megkeresünk.

2011. november 3., csütörtök

Láttam egy nagyon jó ötletet!

Gyakran hallani, ha valaki saját vállalkozást tervez. Úgy gondolja, ha másnál bevált, nála is sikeres lesz.

Az internetet böngészve én is több olyan vállalkozással találkoztam, ahol meg tudom mondani, konkrétan honnan van az ötlet.
A közös ezekben az, hogy felismerhető, kit másol az illető, de a másolás nem sikerült túl jól. (Finoman szólva.)

Ha látunk egy nagyon jó ötletet, nem azon kell gondolkodni, hogyan lehet egy az egyben lekoppintani, hanem azon, hogyan lehet átalakítani, átformálni, és úgy megvalósítani.

Például másik célcsoportot találni, és az ő igényüknek megfelelően módosítani, más módon megvalósítani az ötletet; a stíluson, a megjelenésen, a terméken, szolgáltatáson mind lehet változtatni.

Lehet, hogy a végén tényleg csak az ötlet marad, a vállalkozás teljesen más lesz.
Ez azért is jó, mert nem azt mondják majd rá, jaa, ez pont olyan, mint XY-é, látom ő is olvassa azt a honlapot.

A jó ötleteket nem kell elvetni, de nem is szabad szolgai módon lemásolni. Se az egész vállalkozást illetően, se csak egy részmegoldást illetően.

2011. november 2., szerda

Milyen ötletem legyen az online munkához?

Sokan azt mondják, bármilyen.

Én azt mondom, első körben ne fogjuk vissza magunkat, és minden, akár elképesztő ötletet írjunk le. Aztán kis idő múlva olvassuk végig, mik azok, amiknek a legkisebb a valószínűsége, hogy megvalósítható.

Aztán azt is írjuk össze, mi az, amit tudunk. Mihez értünk? Mit vagyunk hajlandóak megtanulni?
Van-e olyan a közvetlen környezetben, aki hajlandó ebben a munkában majd segíteni?

Ismét nézzük át a listát, amin az van, mivel tudnánk kirukkolni.

Szűkül a kör. Már valószínűleg sokkal kevesebb dolog szerepel rajta, mint eredetileg. Kikerültek az aránytalanul nagy befektetést igénylőek, azok, amikhez speciális képzettség és gyakorlat kell, amihez telepengedély kell, és még több szempontból megvalósíthatatlannak ítélt lehetőségek.

Az ötlet lehet teljesen eredeti, de lehet olyan is, amit másnak a vállalkozása inspirált.

Vigyázat!
A tökéletesen lemásolt vállalkozási ötlet nem jelent garanciát a sikerre!

Miért?
Például azért, mert nem ugyanabban a környezetben, ugyanazon feltételek mellett és ugyanabban az időben kezdünk bele.
A többiről nem is beszélve. (Szaktudás, anyagi lehetőségek, vevőkör, igény a tevékenységre, stb.)

Az online vállalkozásnál viszont előny az, hogy nincsenek területi határok. Viszont vannak nyelvi korlátok.
Ezeket is figyelembe kell venni az ötletnél. Lehet, hogy nem elég itthon körülnézni, tájékozódni kell a külföldi kínálatról is. Lehet, hogy kiderül, a nagy ötletünk valóban nagy ötlet, csak már mások több helyen kitalálták, és le is fedik a piacot.

Olyan ötlet kell, amit meg tudunk valósítani, ami pénzt is termel, hiszen nem jótékony célból szeretnénk dolgozni, hanem a megélhetésért. Olyan ötlet kell, ami iránt van fogadókészség, tehát valami olyan problémát old meg, olyan terméket, szolgáltatást ad, amire van igény. Sőt! Nem csak igénynek kell lennie, hanem fizetőképes keresletnek is. Ez utóbbit sokkal nehezebb felmérni.

Hosszú gondolkodás előz meg egy később sikeres vállalkozást!

2011. november 1., kedd

Mi kell az online munkavégzéshez?

Attól függ, mit értünk online munkavégzésen.

Ha ez azt jelenti, hogy az internet segítségével végezzük el a munkát, akkor egyszerűbb a helyzet.
Ebben az esetben a munkavégzéshez
  • számítógép
  • internet előfizetés (elérés)
  • számítógépes tudás
  • munka
szükséges.

Ha az online munka azt jelenti, hogy szeretnék függetlenedni, vagy nem szeretnék, de ez az út látszik járhatónak, akkor többre van szükség.

Ebben az esetben a fentiek közül a munka az, ami valószínűleg nincs meg, vagyis ezt magunknak kell megteremtenünk.

Ilyenkor szükség van ezekre is:
  • ötlet a vállalkozáshoz
  • rendszeres munkavégzés
  • lehetőségek keresése
  • partnerek keresése
  • megrendelők keresése
  • önképzés
  • programok beszerzése
  • programok használatának megtanulása
  • kitartás
  • megújulni tudás
  • kudarctűrés
  • vállalkozási ismeretek
  • marketing ismeretek
  • önmagunk menedzselése
  • kapcsolatépítés
  • stb.
Látható, ha nem pusztán arról van szó, hogy a jelenlegi munka végezhető a távolból is, akkor elég sok dologgal kell megismerkedni, megbarátkozni. Szorgalmas, kitartó munka is szükséges!

Az ismert, sikeres, online vállalkozással rendelkezők egyike sem úgy lett sikeres, hogy várta a sült galambot. Sok munkát fektetett a vállalkozásba, az ötlet kimunkálásába, megvalósításába.

A továbbiakban a blogomban a vállalkozással, lehetőségekkel, hogyanokkal és miértekkel foglalkozok.

Teszem ezt azért, mert sokfelől ömlik az információ, sok helyen sokféle tanácsot, világmegváltó ötletet lehet olvasni, és sokszor kicsit rendet kell tenni ezek között.
Vagy magunkban, ezeket olvasva.