2011. december 27., kedd

Validált, vagy nem validált

A honlapokról van szó, arról, hogy kódunk tiszta-e, vagyis, ha a http://validator.w3.org/ oldalon beírjuk honlapunk nevét, akkor az alábbi képen látható szöveget kapjuk-e.

Honlap kódjának ellenőrzése

Hát igen. Némelyek ölni tudnának egy ilyen jelentésért!:-)
Mások szerint viszont kit érdekel ez? Ki a fene kíváncsi arra, hogy a kódom "tiszta-e".

Mit jelent ez a tisztaság?
Azt, hogy a html nyelv mindegyik "nyelvjárásának" megvannak a maga -jei, és a leírás arról, mely utasítás hogyan használható, valamint az is, mit mikor kell használni, és mikor tilos.
Ha a kódunk nem teljesen tökéletes, akkor is megjelenik a honlap, és lehet, hogy semmi gond nem lesz vele. Más esetekben a kódrészek ütik egymást, vagyis valami nem jól jelenik meg, de még gyakrabban azt tapasztaljuk, hogy a kód írása közben máris hibaüzenetet kapunk, hogy nem a helyes módon akarunk valamit leírni.
Persze, ha a jó öreg jegyzettömb a munkaeszköz, akkor nem lesz kódolás közben semmiféle segítségünk.

A mikor jó a kód kérdéskört nem kívánom ennél jobban boncolgatni, hiszen az olvasóim döntő többsége nem webprogramozó végzettségű. (Ők meg nélkülem is tudják.)
Konyhanyelven pedig elég róla ennyit tudni.

A lényeg az, hogy előfordul, sikerül úgy összeszedni különböző, nekünk tetsző honlapokról a kódrészeket, hogy a végeredmény nem lesz megfelelő.

A vájtfülű, igényes programozói réteg szerint viszont az a honlap, ami nem állja meg a helyét a validáláskor, az nem érdemel meg egyetlen szót sem.

Egyes vélemények szerint az olvasó, a vásárló a honlapunk kódjának milyensége alapján állapítja meg rólunk, hogy abban a munkában, amit kínálunk a honlapon, milyenek vagyunk. Ha valid a honlap, jó cipész lehetek, ha nem valid, akkor biztos rossz pék vagyok.

Szerintem ez túlzás, de szerintem is törekedni kell arra, hogy az adott nyelvnek legjobban megfelelő kódolást készítsünk.

Sokszor a kódunkat éppen a Social Media különféle megosztási lehetőségei, dobozai, és egyéb csodái rontják el.
Például, amint a fenti, valid honlapra rátettem a Facebook oldalhoz való csatlakozási lehetőséget, máris egy csomó hibával rendelkezett.
Most ismét valid a honlap, mert sikerült a Facebook kódját úgy kigyomlálni, hogy a honlapom ismét megfelel a W3C igényeinek.

Én kihívásnak tekintem ezt a valid honlap dolgot, mert nem elég, hogy én megfelelően kódolok, még a különféle kapott, vagy kötelezően használandó kódok is elronthatják a honlapom kódjának tisztaságát.

Ahogy a nem valid honlap sem jelenti azt, hogy a látogatók fejvesztve menekülnek onnan, a valid honlap sem jelenti azt, hogy tömegek jönnek nézelődni. A legtöbb internetezőnek fogalma sincs róla, mit jelentenek a kis címkék némely oldal alján, és miért büszke a tulajdonos, ha validált honlapja van.

Ja, még egy megjegyzés ide: időnként ellenőrizzük, hogy valóban jogosan viseli honlapunk a validált honlap büszke címet, mert mostanában én is több olyan, magát validnak nevező oldallal találkoztam, ahol a linkre kattintva megtudtam, 10-20 vagy akár 80-100 hiba is van az oldalon. Készséggel elhiszem, hogy valamikor "Passed" jelzővel illették, de az idők során ez megváltozott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése