2011. december 13., kedd

Adataink a hálón

Mostanában folyton azt olvasni, mennyire jó, ha adataink valahol a felhőben vannak tárolva, vagy legalább az, ha internetes szolgáltatást használunk szövegszerkesztésre, táblázatkezelésre, dokumentumok tárolására. Mert mennyire csúcs az, hogy nem kell megvenni azt a fúúúj Ms akármilyen szoftvert, és jaj hát na.

Nem értem az embereket. Amikor arról van szó, adjon meg egy email címet, hogy kapjon hírlevelet, magából kikelve kéri ki magának, hogy majd jól visszaélnek az ő édes kicsi emailcímével, és öntik rá a szemetet.
Amikor regisztrál a Google berkeiben, vagy a Facebookon, ész nélkül adja meg telefonszámát, ismerőseinek emailcímeit is. Na jó, nem mindenki ész nélkül, de sok embert egyáltalán nem zavar, hogy minden személyes adatát beírja egy helyre, és nem is tudja, ki, mire hogyan, mikor és miért fogja felhasználni.

Aztán a saját gépe helyett felteszi dokumentumait valahová, amiről azt se tudjuk, hol van, persze ezt nekünk nem is kell utca házszám szerint tudnunk, de gőzünk sincs arról, hogy a kimutatásainkat a világ mely részén tárolják.
Ez egy dolog. Azt nem értem, amikor egyfelől senki sem bízik meg a vele szemben állóban, akkor miért bíznak meg egy nagy cégben, aminek működéséről, üzleti elveiről, adatkezeléséről nem rendelkezünk információval. (Vagy rendelkezünk, de azok meg nem arról szólnak, hogy mennyire korrekt az eljárás.)

Van, amikor kénytelen az ember azt választani, hogy pl. űrlapot a Google segítségével készít, és használ. Én is így jártam, mert kiderült, hogy a Windows-os tárhely nem alkalmas arra, hogy a megvásárolt űrlapkészítő programmal előállított űrlapokat kezelni tudja. (Ilyenkor nem csak egy hivatkozást kell beszúrnunk a kódba, hanem több fájlt is fel kell tölteni a tárhelyre, és megfelelő programoknak kell ott futniuk.)

Nem első eset az, amit ma tapasztaltam. Nem lehet elérni a dokumentumokat, mert a szerver terhelése túl nagy. Ez volt a hibaüzenet. Hát igen, kedves sorstársak, mit csinálunk, ha nem érjük el a dokumentumokat, nem tudjuk őket szerkeszteni, továbbküldeni, stb.
Nekem csak az űrlapokon érkező üzenetekre volt szükségem, de most várni kell. Igaz, email-címet is megadtam az űrlapos oldalakon, de nem írnak emailt, kényelmesebb ott rögtön beírni az üzenetet. Én meg majd megnézem, ha tudom.

De mi van akkor, ha szöveget se tudok szerkeszteni, táblázatot se tudok készíteni, mert nagy a szerver terhelése? Illetve, a próbák alkalmával azt tapasztaltam, amúgy is elég lassan, és idegesítően működnek ezek a rendszerek.
Nagyon szép dolog, hogy mindent csináljunk online, de nem biztos, hogy ez az üdvözítő megoldás.

Mi a gond az online irodai munkával?

  • Kell hozzá gép. Rendben, akkor is kell, ha a gépen szerkesztem a szöveget.
  • Kell áram. Máskor is.
  • Kell internet kapcsolat. Itt már  vannak gondok. Sebesség, szakadás, kábelhiba miatti leállás, stb. Illetve a legnagyobb gond az, hogy KELL hozzá internet kapcsolat. Minden percben, minden helyen, ahol dolgozni akarok.
  • Bejelentkezési problémák
  • Szerverek terheltsége
Folytathatnám még, de ennyi is elég lesz.
Nem az ellen vagyok, hogy legyen internet, és lehessen adatokat tárolni valahol a hálón, hogy mindig kéznél legyenek. Nem a lehetőség ellen vagyok, csak azt nem értem, miért kell mindent online készíteni, felhőben tárolni. 
A saját gépünkben nem bízunk, félünk, hogy a szomszéd kiolvassa a levelünket, de minden üzleti dokumentumot felteszünk egy olyan helyre, amiről keveset tudunk, ahol megígérik nekünk, hogy gondosak lesznek, de nem vállalnak semmiért felelősséget?




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése